تبلیغات

طبقه بندی مطالب سایت

سیاحت سیاهی

زیبایی ها و مصایب سفر به آفریقا

وقتی اینانلو باشی، سخت است که با تور مسافرت کنی و تور الفبای کار را هم نداند. اما واقعیت این است که خیلی از تورهای مسافرتی موجود، از بدیهی ترین وظایف و مسئولیت هایشان شانه خالی می کنند و ما -مسافران عادی و غیر حرفه ای- یا متوجه نمی شویم یا به روی خودمان نمی آوریم که مبادا سفر زهرمان شود.

آنها هم که کارشان درست است و خوش نام، جارزرو کردن و همسفر شدن با آنها به آسانی میسر نمی شود. ای کاش همه تورها تصور می کردند مسافرانشان به اندازه محمد علی اینانلو، حرفه ای و سختگیرند. آن وقت سفر رفتن با تور یکی از بهترین خاطرات هر کدام از ما می شد. تصور کنید تور آفریقا و دیدن این همه شگفتی و زیبایی، اما آب توی دلتان تکان نخورد.

خود غلط بود...

بعد این همه سال سفر کردن، دنبال فرصتی بودم که لذت سفر را بدون دغدغه مسئولیت، تمام و کمال بچشم و استراحتی کرده باشم، نه اینکه از سایر سفرهایم لذت نبرم، اما مسئولیت گروه، کار تصویربرداری، عکاسی و... انرژی بر بود و به هر حال خسته کننده. مضاف بر این سال ها بود که هیچ دو هفته متوالی تعطیل نبودم تا نورز 88 که این فرصت دست داد، توانستم از شبکه جام جم و شبکه 2 و البته کارهای شخصی خودم! مرخصی بگیرم و به دنبال یک سفر لذتبخش و آرامش دهنده باشم اما خود غلط بود آنچه می پنداشتیم. چون نه تنها استراحت نکردم که کلی هم خسته برگشتم و این ناکامی فقط و فقط حاصل ناشی گری آژانسی بود که ما را به آفریقا برد.

خشت کج اول

اولین گزینه مورد علاقه ام برای یک سفر طولانی خارج از کشور هندوستان بود اما بعد از مشورت با خانم غنی به این نتیجه رسیدم که اولاً دو هفته برای سفر به هند کافی نیست، ثانیاً بهتر است هند را در یک سفر ماجراجویانه اکتشافی ببینیم که با این روحیه راحت طلبی جور در نمی آمد. پس به سراغ گزینه دوم، یعنی آفریقا رفتم و وقتی در برنامه سفر یکی از آژانس ها بازدید از پارک ملی سرنگیتی(بزرگ ترین پارک دنیا) را دیدم، وسوسه شدم. خلاصه با همه شک و تردیدی که نسبت به حسن انجام این سفر داشتم، چند میلیونی پول دادم و ثبت نام کردم. یک آژانس مسافرتی خوب باید قبل از سفر، پکیجی حاوی ریز اطلاعات سفر، مسیر، نحوه اقامت و... در اختیار مسافران بگذارد که در اینجا خبری از آن نبود. سومین ضعف تور این بود که مسافران را به هم معرفی نکرد و جلسه آشنایی و معارفه نگذاشت. این حق طبیعی هر مسافری است که همسفرانش را پیش از یک سفر طولانی بشناسد. کارنامه اشتباهاتشان وقتی سنگین تر شد که تور لیدر، کارت پرواز همسفرها را با هم نگرفت و صندلی هر کدام در گوشه ای از هواپیما بود.

پارک ارم آفریقایی!

وقتی هواپیما در فرودگاه نایروبی به زمین نشست، دیگر برایم مسلم شده بود که در اثر سوء مدیریت آژانس از آن استراحت رویایی خبری نخواهد بود. آقای تور لیدر طبیعتاً باید پاسپورت ها را جمع آوری می کرد و توضیح می داد که نیاز به مصاحبه جداگانه با تک تک اعضای تور نیست اما در کمال تعجب گفت: ویزاهایتان را بگیرید، آن ور گیت شما را می بینم. در نتیجه یک توقف 10 دقیقه ای تبدیل به 3 ساعت معطلی در فرودگاه گرم وکثیف نایروبی شد و اگر 100 دلار رشوه نداده بودم، بیشتر از این هم طول می کشید. با رسیدن به هتل، داستان تازه ای آغاز شد. تور لیدر مسئولیت تحویل و تقسیم اتاق ها را هم انجام نداد و تا نیمه شب بر سر تعویض اتاق ها جنجال بود. صبح فردا ما را به باغ وحشی بردند که باغ وحش ارم خودمان از آن بهتر بود و جالب اینکه همه دلیل حضور ما در نایروبی بازدید از این باغ وحش بود اما خوشبختانه توانستیم با کمک هم یک رستوران خوب آفریقایی پیدا کنیم تا لااقل همه روزمان هدر نرفته باشد.

بدوی های پر جاذبه

«ماسایی» ها یکی از اصیل ترین قبایل آفریقایی هستند که به بدوی ترین شیوه ممکن زندگی می کنند و دولت تانزانیا با سرمایه گذاری زیاد مراقب است تا این شیوه زندگی را برای جلب گردشگران حفظ کند. سر راه نیاما را به یک دهکده ماسایی رفتیم و با این مردمان بلند قد وعجیب آشناشدیم. مردان ماسایی عموماً یک چوبدستی به همراه دارند و طبق یک عادت کهن، مدام به هوا می پرند. این یک شیوه دیده بانی برای آنهاست تا بتوانند خطر حمله حیوانات درنده را از پشت بیشه ها تشخیص بدهند. در مقابل، تمام وظایف رتق و فتق امور زندگی به عهده زن ماسایی است و جالب اینکه هر چه تعداد گاو و گوسفندان یک مرد ماسایی بیشتر باشد، همسران بیشتری هم خواهد داشت. ماسایی ها علاقه زیادی به آرایش خود و استفاده از زیور آلات بومی دارند که چهره ای خشن به آنها می دهد اما در واقع آنها کاملاً صلح طلب بوده و نه تنها به شکار حیوانات وحشی نمی روند، بلکه اساساً گوشت شکار نمی خورند و از دام های خودشان تغذیه می کنند. یکی از نوشیدنی های رایج شان هم مخلوطی از شیر و خون گاو است.

مرسی ترا

ترا وقتی فهمید که چکاره ام خیلی سنگ تمام گذاشت و ما را به جاهای غیرمعمول دلیل سرسبزی و پربارانی، زیستگاه حیوانات متنوعی است. درآنجا زبرا (گورخر) دیدیم که برعکس گورخرهای یکدست خاکستری ایرانی، درست مثل تصاویرو فیلم ها، راه راهند. از فاصله ای نزدیک شیرها را دیدیم و همین طور گاوهای معروف آفریقایی را که چون منبع تغذیه بسیاری از حیوانات هستند، به آنها ساندویچ آفریقا می گویند. حتی میش مرغ هم دیدیم که پرنده ای از خانواده هوبره است.صبح فردا هم به پارک ملی نیامارا رفتیم و در آنجا کوچک ترین گاوسان دنیا، «دیک دیک» را دیدیم که جثه ای به اندازه یک خرگوش دارد.

توصیه های ایمنی!

سفر به آفریقا آنقدر جذاب است که در هر شرایطی انجام شود، خاطره انگیز خواهد بود اما آن لذت و آرامشی که درنظر داشتم، نصیبم نشد باعث شد تا برای اولین و آخرین بار با تور سفر کنم. متأسفانه بسیاری از آژانس های مسافرتی ما بدیهی ترین وظایفشان را انجام نمی دهند، حتی آنها که تبلیغاتشان را را بوق و کرنا کرده اند واسم و رسمی دارند. برای انتخاب یک تور مناسب تنها یک راه مطمئن وجود دارد، از تور بخواهید لیست مسافران سفرهای قبلی اش را در اختیار شما بگذارد. به یکی از آنها زنگ بزنید و از کیفیت تور بپرسید.

سفر شیرین می شود

از کنیا با هواپیما به فرودگاه کلیمانجارو در تانزانیا رفتیم و با ماشین های مخصوص سافاری ما را به «لاج» بردند.سقف ماشین های سافاری قابلیت باز شدن دارد و برای طبیعت نوردی خیلی مناسب است. «لاج» هم دهکده هایی اکوتوریستی است که جایش در ایران خودمان حسابی خالی است، چون فقط به فکر ساختن هتل هستیم. بگذریم، در آنجا راهنمای تانزانیایی ما که یک جوان کاربلد و مسلط به زبان انگلیسی به نام «ترا» بود، قرار سفر به پارک ملی گرونگورو را برای فردا صبح گذاشت و بعد از پایان سفر تبدیل به بهترین قسمت آن شد.

هتل کابوس

باز هم با ناشی گری تور، در حالی که پارک سرنگیتی هم مرز گرونگورو بود، به طرف جزیره زنگبار پرواز کردیم و شب را به یکی از بدترین هتل هایی که می توانید تصور کنید، رفتیم. آنقدر وضعیت ناگواری بود که همسفرها اسم «هتل کابوس» را برایش انتخاب کردند، در حالی که با چند دقیقه پرس و جو متوجه شدیم، هتلی فوق العاده در ساحل دریا و با اختلاف کرایه شبی 50 دلار وجود دارد که به آنجا رفتیم. لیدر ما هم پولش تمام شده بود و مدام از بقیه قرض می کرد. خلاصه ما با این وضعیت ناگوار، عطای تو را به لقایش بخشیدیم و با 5نفر از مسافران بعد از گشت و گذار در زنگبار از ادامه سفر به او گاندا منصرف شدیم.

کباب درمانی

اگر گذارتان به نایروبی افتاد، این رستوران را از دست ندهید. ورودی این کبابخانه بزرگ طوری است که ابتدا از آشپزخانه رد می شوید. حدوداً برای 500 نفر جا هست و در وسط محوطه، یک منقل بسیار بزرگ به قطر حدود 30 متر قرار دارد که در آن همه نوع کبابی طبخ می شد؛ از بره گرفته تا کروکودیل. به اطلاع مدیر رستوران رساندیم که برای ما کباب هایی از گوشت حلال بیاورد. روی هر میز پرچمی بود که تا زمانی که افراشته می ماند، گارسون ها به طور مداوم کباب می آورند و بیش از 30 نوع سس برای انواع گوشت ها سرو می کردند. جالب اینکه هزینه شام هر نفر در این رستوران محشر و عجیب، کمتر از 40 هزار تومان شد.

یادگار ستم برده داری

زنگبار در دنیای قدیم، مرکز پر رونق خرید و فروش و تجارت برده بوده است که چند تا از بناهای آن دوران هنوز باقی مانده و مجسمه های بردگان را برای یادبود، ساخته و کار گذاشته اند. در مرکز شهر، یک میدان فروش برده قرار دارد که مخصوص فروش برده های گرانقیمت به اشراف و متمولین بوده است. بقیه برده ها هم در بازار برده فروش ها به فروش می رسیدند. در کنار این بازار ساختمان هایی بسیار کوچک با سقف هایی کوتاه وجود داشته که محل اسکان برده ها تا زمان فروش بوده است. حتی در حال حاضر هم بازدید از این مکان غمبار تاریخی، به دلیل رطوبت و گرمای فوق العاده زیاد، طاقت فرساست.

کاکوهای زنگباری

تاریخ و فرهنگ زنگبار پیوند عمیقی با ایران و بخصوص شیراز دارد. شیرازی ها چندین و چند نسل است که در زنگبار سکونت دارند و جابه جا نمادهای فرهنگ و هنر ایرانی دیده می شود. زنگبار حتی میدانی به نام حافظیه دارد که در وسط آن، بنایی مشابه مقبره حافظ ساخته اند.